Vruchtbaarheid – gegeven of keuze?

Het Netwerk Katholieke Zorgprofessionals Nederland (NKZN) hield op 22 oktober 2022 een studiedag over vruchtbaarheid. Drs. Jeroen Eidhof, huisarts en lid van de werkgroep NKZN gaf een fraai en volledig overzicht van de biologische vruchtbaarheid van mannen en vrouwen en de medische mogelijkheden hier op in te grijpen.

Dr. Anton ten Klooster, moraaltheoloog aan de Tilburg School of Theology, ging naar aanleiding van de lezing van Jeroen Eidhof in op de rol van de arts in vragen rond vruchtbaarheid en seksualiteit. In de eerste plaats schetste hij de breed gedeelde erkenning van het belang van een geïntegreerde seksualiteit voor een goed leven. Bij deze overweging richt de aandacht zich op de patiënt en zijn of haar belangen, en in deze kwesties vaak háár belangen. Het grootste gedeelte van de lezing ging in op de rol van de arts. Ten Klooster schetste hoe in de literatuur het zogenaamde ‘provider of services’ model ter discussie wordt gesteld. Hierdoor wordt onvoldoende erkend dat geneeskunde geen technisch beroep is, maar iets dat het beste gestalte krijgt in de arts-patiëntrelatie – waarin ook ruimte is voor de ontwikkelde wijsheid van de arts, zonder dat dit paternalistisch wordt. Daarbij zullen ook ingewikkelde situaties voorbij komen. Dan is het geweten van belang, dat ook voortdurend gevormd kan blijven worden. Daar waar het de arts verbindt met zaken waar hij of zij grote bezwaren tegen heeft, kan het doordenken van het idee van ‘medewerking aan het kwaad’ behulpzaam zijn bij de onderscheiding van deze kwesties. De erkenning van het belang van het eigen geweten maakt dat het beroep van arts zich ontworstelt aan een (dreigend) technocratisch paradigma, en dat er geen ongezonde waterscheiding optreedt tussen de opgebouwde wijsheid van de arts en de inzichten die daar uitvloeien enerzijds en datgene wat de arts als ‘zorgverlener’ gevraagd wordt te doen. Gedurende en na deze lezing was er ook ruimte om concrete kwesties te bespreken, en ook van elkaar te leren.

Naar aanleiding van beide lezingen ontstond een waardevolle discussie over de Leer van de Kerk op het gebied van vruchtbaarheid, toepassing hiervan in de praktijk en dilemma’s die zich hierbij voordoen. Ook werd besproken hoe werkers in de gezondheidszorg gewetensvol proberen hiermee om te gaan.


Algemene vergadering Pauselijke Academie voor het Leven

The next General Assembly of the Pontifical Academy for Life will be held from 20 to 22 February 2023, at the Augustinianum Institute, in Via Paolo VI, 25 (facing the Basilica, left side of St. Peter’s Square). The session on February 20th and Tuesday 21st, will be open for everybody and have as a theme: “Converging on the person: emerging technologies for the common good”.

Further information


Analyzing euthanasia and assisted suicide worldwide

European Parliament, Brussels, November 16th from 9h30 to 16h00

Our countries face increasing pressure to legalize euthanasia or to include new groups in current euthanasia laws. Doctors are increasingly faced with requests from patients to end their lives through euthanasia. Ending the suffering does not imply a right to require a care professional to end her life. Instead of improving the living conditions of the most vulnerable, it proposes a “new right”; they can ask to be killed when “their lives no longer have meaning or value.” How much of this is behind invisible social injustices that we don’t want to deal with?

Global data warns us that 88% of palliative care needs are not sufficiently covered, resulting in millions of people being left behind. Patients have the right to receive the adequate care they need for their well-being and quality of life: they have the right to palliative care that aims to relieve the suffering and discomfort experienced by patients while respecting their dignity until their natural death. Euthanasia is presented as the final solution when in reality it violates people’s right to life and the right of patients to be accompanied by comprehensive medical care to live and die with dignity.

Human rights are inalienable. Even if someone wants to give up their human rights, they can’t, because they don’t stop being human. Nobody can exploit, torture, or kill another, because the person in question requests it. Autonomy has limits, dignity is not annulled by decision. It is not a question of freedom; it is a question of respect for human dignity. The right to kill should not be invented, however some countries have already done so. There is no lack of voices calling progressive the euthanasia laws of Belgium, The Netherlands and Canada or recently in Spain. But it would be good to study in depth what is happening in those countries in order to take measures that promote palliative care policies in accordance (that respond) to the needs and quality as human beings obliges us to recognize that the States must put all the means at their disposal. scope. provision for the development of ethical policies for the most defenseless and vulnerable and not to promote suicide and euthanasia.

In this symposium we will address how we can use all the means already available and the means we still need to ensure humane care that respects the dignity and life of all people until natural death.